ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2018

Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α 2018

 

Καθημερινή λειτουργία «Εργαστήρι Πολιτισμού»

1. ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Η βιβλιοθήκη διαθέτει περισσότερα από 4.000 παιδικά βιβλία που ολοένα αυξάνονται με αγορές και δωρεές, 40 ταμπλέτες, καθώς και μεγάλο αριθμό επιτραπέζιων παιχνιδιών. Τα παιδιά με κάρτα μέλους ξεπερνούν τα 1.600. H συλλογή διαθέτει επίσης περισσότερα από 100 βιβλία δίγλωσσα (αγγλικά-φάρσι, αγγλικά-αραβικά) καθώς και βιβλία για γονείς, εκπαιδευτικούς και εθελοντές του Δικτύου που συντονίζουν Δημιουργικές Ομάδες.
Η βιβλιοθήκη δέχεται αιτήματα για δανεισμό από σχολικές τάξεις, για αγορά νέων τίτλων, θεματικές βιβλιογραφίες και εκπαιδευτικά υλικά, απαραίτητα στην εκπαιδευτική διαδικασία της ευρύτερης κοινότητας των 28 σχολικών μονάδων με τις οποίες το Δίκτυο συνεργάζεται στενά σε τοπικό επίπεδο.
Η Βιβλιοθήκη οργανώνει δύο ετήσιες καμπάνιες σχετικά με τα Δικαιώματα του Παιδιού (Νοέμβριο) και το Παιδικό Βιβλίο (Απρίλιο), καθώς και πλήθος εκδηλώσεων με συγγραφείς και εικονογράφους, επισκέψεις σε μουσεία, θέατρο και κινηματογράφο, εκδρομές, ψυχαγωγικές συναντήσεις. Παράλληλα, οργανώνει μαθήματα Ελληνικών και Αγγλικών για ολιγομελείς ομάδες παιδιών ή ενηλίκων και τμήματα εκμάθησης μητρικής γλώσσας (Αλβανικά, Αραβικά).
Τον Ιούνιο και Ιούλιο λειτουργεί καλοκαιρινό πρόγραμμα με ομάδες ανάγνωσης.

2. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ
Οι Δημιουργικές Ομάδες συναντιόνται σε εβδομαδιαία βάση με τη συμμετοχή 6-15 παιδιών/ανά ομάδα. Τις ομάδες συντονίζουν εθελοντές.
Κάθε χρόνο λειτουργούν περίπου 20 Δημιουργικές Ομάδες. Το φάσμα των Δημιουργικών Ομάδων αγκαλιάζει τη μουσική, την αρχιτεκτονική και πολεοδομία, τη ζωγραφική και τις κατασκευές, το θεατρικό παιχνίδι και τον κινηματογράφο, τα tablets, τη φωτογραφία, τη ρητορική, το animation, το 3D printing, το Τάι-Τσι, τις ξένες γλώσσες κλπ. Το όριο αποτελούν η διαθεσιμότητα των εθελοντών του Δικτύου και ο ενθουσιασμός των παιδιών.

3. ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
Για παιδιά που επιθυμούν να ξεπεράσουν προβλήματα στη σχολική, οικογενειακή ζωή και στη μαθησιακή διαδικασία. Μικρές ομάδες των 2-3 παιδιών με εθελοντές δασκάλους. Λειτουργούν τμήματα Μαθησιακής υποστήριξης για τις τάξεις του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές τάξεις

4. ΠΛΑΝΟΔΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Η Πλανόδια Βιβλιοθήκη είναι μια εφήμερη βιβλιοθήκη που δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να επισκεφθούν τον φανταστικό και συναρπαστικό κόσμο των βιβλίων και να συμμετάσχουν σε Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Δικτύου στο Εργαστήρι Πολιτισμού, στην τάξη τους ή σε άλλους χώρους (πλατεία, αυλή σχολείου, δημόσιο κήπο, παιδική χαρά). Η Πλανόδια Βιβλιοθήκη μπορεί να διαρκέσει μερικές μόνο ώρες, μία ολόκληρη ημέρα ή και περισσότερες. Η μεταφορά και εγκατάστασή της είναι εύκολη. Καταλαμβάνει περίπου 25 τ.μ. και περιέχει θεματικές ενότητες βιβλίων, εκπαιδευτικά παιχνίδια σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών, πάζλ, επιτραπέζια, επιδαπέδια παιχνίδια κλπ.

5. ΜΙΚΡΟΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα που απευθύνεται στους μικρούς αναγνώστες των σχολικών τάξεων του Δημοτικού σχολείου. Μέσω του βιωματικού εργαστηρίου δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα τα παιδικά βιβλία και την κατηγοριοποίησή τους: παραμύθια, ιστορικά, γνώσεων κ.λπ. Στη συνέχεια, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα βασικά μέρη που συνθέτουν ένα βιβλίο ενώ έχουν την ευκαιρία να ξεφυλλίσουν καταλόγους εκδοτών και να επιλέξουν βιβλία που μπορούν να προτείνουν στη βιβλιοθήκη να προμηθευθεί.

6. ΠΟΣΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ;
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα που έχει ως στόχο να ξεκλειδώσει στα παιδιά τον προβληματισμό και το βίωμα αναφορικά με την Ετερότητα, μέσα από την προσέγγιση και αναγνώριση των ταυτοτήτων, καθώς και των αξιακών και συναισθηματικών παραμέτρων της. Ένα κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο που, απέναντι στο φόβο, την αποξένωση, την υποτίμηση και το ρατσισμό, προτείνει θετικές δράσεις, βασισμένες στην ισοτιμία και το σεβασμό των δικαιωμάτων.

7. ΤΟ ΠΑΙΔΙ-ΠΟΛΙΤΗΣ
Το Εκπαιδευτικό αυτό Πρόγραμμα έχει στόχο να προσφέρει στα παιδιά το βίωμα και την έννοια του τι σημαίνει πολίτης στη σύγχρονη δημοκρατία, καθώς και ποιο το νόημα της υπεύθυνης στάσης απέναντι στην κοινωνία. Όλα αυτά προσφέρονται στα παιδιά μέσα από απλές δράσεις, πληροφόρηση, έντυπο υλικό, παιχνίδια ρόλων και συμμετοχική παρατήρηση.

8. «ΣΟΥΣΑΜΙ AΝΟΙΞΕ ΣΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΤΑΜΠΛΕΤΑΣ»
Η χρήση της Ταμπλέτας ως παιδαγωγική διαδικασία, γίνεται το μέσο αναζήτησης και συγκέντρωσης πληροφοριών, επεξεργασίας δεδομένων, κοινωνικοποίησης και επικοινωνίας. Μια ομαδική προσπάθεια να κατακτήσουν τα παιδιά βασικές γνώσεις και δεξιότητες γύρω από τις πλούσιες λειτουργίες που προσφέρει ο ψηφιακός κόσμος.
Προγράμματα κοινωνικής υποστήριξης

9. ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ-ΠΑΙΔΙΑ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ
Το πρόγραμμα με τίτλο «ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ – Παιδιά σε κίνδυνο» στοχεύει στην πολλαπλή στήριξη ιδιαίτερα ευάλωτων περιπτώσεων παιδιών με πιεστικές βιοτικές ανάγκες, που προκύπτουν από διάφορες συνθήκες ή συνδυασμό συνθηκών και επιπλέον επιβαρυντικών παραγόντων (όπως φτώχεια, σοβαρά προβλήματα υγείας, ανεργία, χρήσεις ουσιών, ψυχικές ασθένειες γονιών, κλπ).
Η στήριξη περιλαμβάνει παροχή ψυχοκοινωνικής συνδρομής καθώς και κάλυψη βασικών βιοτικών αναγκών.

10. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΤΡΑΠΕΖΙ
Στόχος του προγράμματος είναι να προσφέρει την ευκαιρία της συνάντησης γύρω από το Κυριακάτικο τραπέζι, που εθελοντές του Δικτύου έχουν φροντίσει να προσφέρουν. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μονογονεϊκές οικογένειες, οι οποίες δυσκολεύονται ή και στερούνται πλήρως ενός κλασικού οικογενειακού τραπεζιού που άλλες οικογένειες απολαμβάνουν. Επιπλέον, μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος το Δίκτυο επιδιώκει να ενεργοποιήσει την πρωτοβουλία των μονογονεϊκών γονιών να μαγειρεύουν εναλλάξ και να αφιερώνουν το πρωινό της Κυριακής σε ψυχαγωγικές και μορφωτικές δραστηριότητες.

Εκδηλώσεις που αγκαλιάζουν την κοινότητα

11. «StrArt» – «Η Πόλη είμαστε εμείς»
Θα προγραμματιστεί και πάλι η Έκθεση έργων ζωγραφικής και φωτογραφίας που ετοιμάζουν από κοινού ορισμένες από τις Δημιουργικές Ομάδες, το Εικαστικό Εργαστήρι και το Εργαστήρι ζωγραφικής και φωτογραφίας. Τα παιδιά δουλεύουν π άνω σε θέματα που τα βοηθούν να βιώσουν τη γειτονιά και την πόλη ως ζωντανούς οργανισμούς και με τον τρόπο αυτό γνωρίζουν καλύτερα το δημόσιο χώρο, την ιστορία και τη σημερινή χρήση και λειτουργία των κτιρίων, την εξέλιξη και την αλλαγή των περιοχών, τις ροές των ανθρώπων που κατοικούν σε αυτές, των γλωσσών που μιλιούνται. Αυτή τη χρονιά στόχος είναι η Έκθεση με τα έργα τους, που φιλοξενείται σε δημόσιους και δημοτικούς χώρους, σε σχολές, σχολεία, πολιτιστικούς οργανισμούς, να ταξιδέψει πιο μακριά σε γειτονικές περιοχές και δώσει το μήνυμα σε περισσότερο κόσμο.

Τα Δικαιώματα του Παιδιού ως κοινωνικό και πολιτικό διακύβευμα

12. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Μια προσπάθεια συλλογικής επεξεργασίας προτεραιοτήτων, θεωρητικών και νομικών ζητημάτων, καθώς και πολιτικών πρωτοβουλιών που αφορούν τα δικαιώματα του παιδιού στη χώρα μας. Η ανάδειξη και προσπάθεια επίλυσης σημαντικών προβλημάτων σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς, ιδρύματα, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και οργανώσεις, ευρωπαϊκά και ελληνικά δίκτυα. Η ομάδα, στο πλαίσιο της δράσης της, θα αναλάβει να επεξεργαστεί και να συντάξει την εναλλακτική έκθεση προς την Επιτροπή του ΟΗΕ σχετικά με την εφαρμογή της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού στην Ελλάδα.

13. “ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΕΔΩ!”
Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιχειρεί να αξιοποιήσει την τέχνη του κινηματογράφου ως εργαλείο αναγνώρισης των δικαιωμάτων του παιδιού.
Στο πρόγραμμα αυτό τα παιδιά γράφουν τα δικά τους σενάρια, ανακαλύπτουν την τέχνη του κινηματογράφου και επικοινωνούν τα δικαιώματά τους. Το πρόγραμμα έχει στόχο να εισάγει τα παιδιά στον κόσμο του κινηματογράφου και της δημιουργίας ταινιών, από την συγγραφή του σεναρίου έως το μοντάζ, αλλά και να τους ενημερώσει σχετικά με τα δικαιώματά τους.
Παιδιά του Δικτύου, με την καθοδήγηση έμπειρων σκηνοθετών, διευθυντών φωτογραφίας, μοντέρ, σεναριογράφων κλπ θα δημιουργήσουν μία μικρού μήκους ταινία η οποία θα αποτυπώνει οπτικά τα δικαιώματα του παιδιών. Πηγή έμπνευσης θα είναι τα ίδια τα άρθρα της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τα οποία τα παιδιά θα τα επεξεργαστούν με τη βοήθεια των συντονιστών του προγράμματος, αφού αποφασίσουν ποιο/α άρθρα θα χρησιμοποιήσουν στην ταινία τους.
Τα παιδιά θα εργαστούν ομαδικά, και με την επίβλεψη και των συντονιστών του προγράμματος, και θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν μπροστά αλλά και πίσω από την κάμερα, ως ηθοποιοί, κομπάρσοι, χειριστές του κινηματογραφικού εξοπλισμού και στην παραγωγή, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.
Με την χρήση επαγγελματικού εξοπλισμού, και με την καθοδήγηση της ομάδας κινηματογραφιστών τα παιδιά θα δημιουργήσουν τη δική τους μικρού μήκους ταινία η οποία αφού ολοκληρωθεί, θα αποτελέσει το βασικό υλικό ενός εκπαιδευτικού προγράμματος που θα παρουσιαστεί σε σχολεία της Αττικής.
Με την ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος οι μαθητές μαζί με τους καθηγητές τους θα κληθούν να επεξεργαστούν την ταινία αλλά και τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού, ώστε ίδιοι να χρησιμοποιήσουν διαφορετικές αφηγηματικές τεχνικές για να πουν μια δική τους ιστορία με βασική θεματική τα δικαιώματά τους.
Τα σενάρια αφού κατατεθούν, θα αξιολογηθούν από μια κριτική επιτροπή που θα αποτελείται από επαγγελματίες του κινηματογράφου και εκπροσώπους του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Τα πέντε καλύτερα σενάρια θα επιλεγούν ώστε να γίνουν διαφημιστικά σποτ στο πλαίσιο μιας τηλεοπτικής και διαδικτυακής καμπάνιας υπέρ των δικαιωμάτων του παιδιού.

14. “ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΜΑΤΙΑ”
Επικαιροποίηση και επανέκδοση του καταλόγου παιδικών βιβλίων για τα Δικαιώματα του Παιδιού και τη διαφορετικότητα («Βλέποντας τον Κόσμο με Διαφορετικά Μάτια»). Ομάδα εθελοντών θα αναλάβει να ερευνήσει σε βιβλιοθήκες, εκδοτικούς οίκους κλπ, και να διαβάσει τα σχετικά βιβλία που θα εντοπίσει με σκοπό να επικαιροποιήσει και να εμπλουτίσει τον παραπάνω κατάλογο που κυκλοφόρησε το 2010 με πρωτοβουλία του Δικτύου. Στόχος είναι η επανακυκλοφόρηση και διανομή του σε σχολεία και άλλους φορείς και η επαναχρησιμοποίησή του ως πολύτιμου εργαλείου ενθάρρυνσης των παιδιών να έρθουν σε επαφή και να ασχοληθούν σε βάθος με τα δικαιώματά τους.
Επιμόρφωση γονιών

15. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΗΛΙΚΙΑΣ 0-5 ΕΤΩΝ
Το σεμινάριο στοχεύει στη στήριξη των νέων γονιών ώστε να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για την ανάπτυξη του παιδιού και τις αλληλοεπιδράσεις μέσα στην οικογένεια καθώς και για να πληροφορηθούν για υπηρεσίες και παροχές που δικαιούνται. Να ενισχύσουν τις ικανότητές τους για να κατανοήσουν και να χειρισθούν τις ανάγκες των παιδιών τους.

16. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Ενημερωτικό και βιωματικό σεμινάριο με στόχο την υποστήριξη των γονιών σε θέματα που αφορούν την ενίσχυση του ρόλου τους και των δεξιοτήτων τους καθώς και την υποστήριξη τους σε δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν. Θα συζητηθεί μια σειρά από ερωτήματα που απασχολούν τους γονείς και δοκιμάζουν τη σχέση μεταξύ τους και με τα παιδιά.

17. ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΟΝΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
Ένα σεμινάριο που αποκαλύπτει τις ρίζες της επιθετικότητας και της βίαιης συμπεριφοράς, ώστε να αντιμετωπίσουν εγκαίρως το πρόβλημα. Απευθύνεται σε συλλόγους γονέων, σε υπαλλήλους εταιριών που διαθέτουν προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Καθώς και σε ομάδες γονέων με γενικότερο ενδιαφέρον για το θέμα.

Καμπάνιες

18. 20η ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Η Καμπάνια πραγματοποιείται στη διάρκεια του Νοεμβρίου με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Γίνεται σε συνεργασία με περισσότερους από 50 συμπράττοντες φορείς και οργανισμούς όπως ο ΟΠΑΝΔΑ- Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας Δήμου Αθηναίων, Ελληνικό Τμήμα IBBY- Κύκλος Παιδικού Βιβλίου, Μουσεία (Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, Μουσείο Ηρακλειδών), Εκδοτικούς οίκους, Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Νηπιαγωγεία, Δημοτικά Σχολεία και Γυμνάσια, Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς (Κέντρο Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας Αθηνών- Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος, Κέντρο Ερευνών «ΡΙΖΕΣ», «Ένα παιδί, ένας κόσμος», Πύρνα, QualityNet Foundation) και Βιβλιοθήκες (Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγ. Παρασκευής, Ηλιούπολης, Καλλιθέας, Νίκαιας – Αγ. Ιωάννη Ρέντη, Χαλανδρίου, Ναυπάκτου, Αικατερίνης Λασκαρίδη). Η καμπάνια περιλαμβάνει δεκάδες εκδηλώσεις που οργανώνουν όλοι οι παραπάνω φορείς, εκπαιδευτικά προγράμματα, ημερίδες, σεμινάρια, καθώς και προωθητικές ενέργειες (όπως ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σποτ, αφίσα και έντυπο).

19. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018-ΜΕΡΕΣ ΒΙΒΛΙΟΥ
Η Καμπάνια πραγματοποιείται τον Απρίλιο με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου και γίνεται σε συνεργασία με δεκάδες συμπράττοντες φορείς και οργανισμούς (βλ. παραπάνω). Η καμπάνια περιλαμβάνει παρόμοιες με τις παραπάνω περιγραφόμενες εκδηλώσεις και προωθητικές ενέργειες.
Η στήριξη των φίλων

20. ΣΤΗΡΙΖΕΙ
΄Ενας φορέας (πολιτιστικός, εταιρία, τράπεζα, μουσείο, ίδρυμα, εκδοτικός οίκος) στηρίζει για ένα μήνα το Δίκτυο μέσα από πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις που ο ίδιος επιλέγει: συλλογή βιβλίων, παιχνιδιών ή τροφίμων, δωρεάν εισιτήρια για ένα θέαμα, συμμετοχή των εργαζομένων σε εθελοντικές δράσεις, οικονομική υποστήριξη ενός προγράμματος του Δικτύου, σεμινάριο, διοργάνωση ημερίδας-εκδήλωσης-επίσκεψης σε κάποιο πολιτιστικό χώρο, κλπ.

21. ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ
Συνεργασία με σχολεία από κάθε γωνιά της χώρας, με στόχο την ανάπτυξη κοινών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών για συλλογική δράση και αλληλεγγύη, την επικοινωνία, την ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών. Σε αυτό το πλαίσιο οργανώνονται μια σειρά δραστηριοτήτων και κοινών δράσεων όπως δωρεές βιβλίων για τον εμπλουτισμό της Δανειστικής μας Βιβλιοθήκης, επισκέψεις σχολικών τάξεων στο Εργαστήρι, πραγματοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, παράλληλα σεμινάρια γονιών και παιδιών, συλλογή σχολικών ειδών για τα Παιδιά του Δικτύου, κλπ.
Δραστηριότητες κοινωνικοποίησης και ψυχαγωγίας

22. ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Δημόσιες συναντήσεις με νομικούς, παιδιάτρους και επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, με συγγραφείς παιδικού βιβλίου, με καλλιτέχνες και τιμητικούς εθελοντές του Δικτύου, με υπεύθυνους πολιτιστικών οργανισμών και οργανώσεων, σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού. Στόχος αυτών των συναντήσεων είναι η διερεύνηση σε βάθος των πιο ευαίσθητων δικαιωμάτων και η διατύπωση προτάσεων προς την Πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς, η δημοσιοποίηση και προβολή τους, η κοινωνική ευαισθητοποίηση.

23. ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, ΜΟΥΣΕΙΑ, ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ, ΕΚΔΡΟΜΕΣ
Μια σειρά από εκδηλώσεις, ξεναγήσεις, επισκέψεις σε μουσεία, συναυλίες, προβολές ταινιών, εκδρομές. Κάθε μήνα το πρόγραμμα εμπλουτίζεται και δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να συμμετέχουν σε δράσεις μεγαλύτερης κοινωνικοποίησης και εξωστρέφειας, προφέροντας γνώσεις, ψυχαγωγία και δημιουργικότητα.

24. ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ
Σειρά δημόσιων συζητήσεων που παρουσιάζουν το έργο και τις προτάσεις των επιστημόνων-εθελοντών του Δικτύου σε ένα ευρύτερο κοινό. Μέσα στο πλαίσιο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών επικεντρώνουν σε θέματα πολιτισμού, παιδαγωγικής, ψυχολογίας, αρχιτεκτονικής κ.ά. ανοίγοντας ένας ευρύτερο διάλογο προβληματισμού και ανταλλαγής ιδεών.

Το «Δίκτυο» στο Κέντρο Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων και στο Δημοτικό Ιατρείο της οδού Σαρανταπόρου
25. ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
Δύο χώροι που λειτουργούν από το Δίκτυο ως Κέντρα για το Παιδί στο πλαίσιο του Κέντρου Αλληλεγγύης-Φρουραρχείο του Δήμου Αθηναίων (Δομοκού 2, Σταθμός Λαρίσης) και των Δημοτικών Ιατρείων της οδού Σαρανταπόρου 4. Διαθέτουν παιδαγωγό, κοινωνικό λειτουργό και ψυχολόγο και υποδέχονται όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις φύλου, φυλής, εθνικότητας, καταγωγής, χρώματος και θρησκεύματος. Τα συγκεκριμένα δύο Κέντρα για το Παιδί υποστηρίζουν και προωθούν τα Δικαιώματα των Παιδιών με ατομικά και ομαδικά προγράμματα πολιτισμικού περιεχομένου. Είναι ανοιχτοί χώροι δημιουργικής & παιδαγωγικής δραστηριότητας με δωρεάν πρόσβαση. Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα περιλαμβάνει βιωματικές και διαδραστικές δραστηριότητες για παιδιά και γονείς: Παιδαγωγικές/Δημιουργικές ομάδες παιδιών προσχολικής ηλικίας *Ατομικά Παιδαγωγικά/Δημιουργικά προγράμματα παιδιών σχολικής ηλικίας *Ομαδικά Παιδαγωγικά/Δημιουργικά προγράμματα παιδιών σχολικής ηλικίας *Μαθησιακή υποστήριξη παιδιών σχολικής ηλικίας *Συναντήσεις γονιών-παιδιών στο πλαίσιο της Δια βίου Μάθησης *Ομαδική Ψυχολογική υποστήριξη παιδιών *Συμβουλές παιδιάτρου σε γονείς και παιδιά *Παροχή κοινωνικών υπηρεσιών (παραπομπές, επικοινωνία και διαμεσολάβηση με άλλους φορείς για κοινωνική υποστήριξη) *Ομάδες ελληνικής γλώσσας και Αραβικών *Συναντήσεις με εκπαιδευτικούς για θέματα σχολικής αγωγής *Συναντήσεις διαλόγου με ειδικούς επιστήμονες (παιδίατρο, γυναικολόγο, παιδαγωγό, κλπ.) *Δημόσιες συζητήσεις για τα Δικαιώματα του Παιδιού *Εκδηλώσεις μορφωτικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα *Υποστήριξη οικογενειών με ρουχισμό και τρόφιμα. Σε συνεργασία και δικτύωση με κρατικές και δημοτικές υπηρεσίες, καθώς και με άλλους μη κερδοσκοπικούς φορείς και οργανισμούς, παρέχει πληροφόρηση, εμψύχωση και υποστηρίζει επίσης εξατομικευμένες ανάγκες παιδιών.

Το «Δίκτυο» στην Τράιμπερ

26. ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΤΗΝ ΤΡΑΙΜΠΕΡ
Ένας ακόμη χώρος του «Δικτύου» στην ευρύτερη περιοχή του Στ. Λαρίσης (Πλ. Τράιμπερ 8) με Δανειστική Βιβλιοθήκη και Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης για παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας έως 12 ετών. Το απόγευμα φιλοξενούνται τα προγράμματα για τους εφήβους και νέους (ηλικίας 13-20 ετών) και προσφέρεται ένα πλήρες φάσμα πολιτιστικών και ψυχοκοινωνικών υποστηρικτικών δραστηριοτήτων, καλλιεργώντας το έδαφος της σταδιακής ανάληψης πρωτοβουλιών εκ μέρους τους. Με προεξάρχοντα τον θεσμό του μέντορα-befriender, ο χώρος είναι ανοικτός σε όλους τους εφήβους χωρίς διακρίσεις, με ιδιαίτερη πρόβλεψη για εκείνους που βρίσκονται σε κίνδυνο περιθωριοποίησης και αποκλεισμού, στους ασυνόδευτους ανήλικους αιτούντες άσυλο και στους πρόσφυγες. Ο θεσμός του μέντορα-befriender δίνει την ευκαιρία οικοδόμησης της εμπιστοσύνης, της ανάπτυξης δεξιοτήτων, ομαδικών και ατομικών δεσμών φιλίας και υποστήριξης, της επιμόρφωσης, επαγγελματικού προσανατολισμού και της κοινωνικοποίησης μέσα σε ένα ευνοϊκό και ασφαλές περιβάλλον. Μια εξειδικευμένη ομάδα επαγγελματιών και εθελοντών –εκπαιδευτικών, εμψυχωτών, κοινωνικών επιστημόνων, κοινωνικών λειτουργών, γυμναστών, ψυχολόγων και καλλιτεχνών στηρίζουν την καθημερινή λειτουργία, που συνίσταται στη συμμετοχή σε Δημιουργικές Ομάδες, στην ανάληψη συλλογικών πρωτοβουλιών κοινωνικού και πολιτιστικού χαρακτήρα, στη στήριξη για τη συνέχιση των σπουδών, στην ενημέρωση, στη διάδραση και επικοινωνία με άλλες ομάδες εφήβων. Με «το Δίκτυο στην Τράιμπερ» προωθείται ο σχεδιασμός του Δικτύου για τη δημιουργία ενός κοινωνικο-πολιτισμικού δικτύου που δρα με ευελιξία και συμπληρωματικότητα, απαντά στις εκάστοτε ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών τους, επεκτείνεται χωρίς να διογκώνεται συγκεντρωτικά και κάθε σημείο του διαθέτει σχετική αυτονομία και προσανατολισμό (αναφορικά με τον πληθυσμό, τις ηλικίες, το φύλο, τις δράσεις, κλπ).

Παρεμβάσεις για τα παιδιά πρόσφυγες

27. CASE MANAGEMENT ΣΕ ΚΕΝΤΡΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ & ΠΛΑΝΟΔΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Το Δίκτυο ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της ανθρωπιστικής κρίσης των τελευταίων ετών με την υπηρεσία ψυχοκοινωνικής και νομικής υποστήριξης σε παιδιά και τις οικογένειές τους που διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας προσφύγων. Παράλληλα σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα ψυχαγωγικού και μορφωτικού χαρακτήρα για τα παιδιά με τη λειτουργία της Πλανόδιας Βιβλιοθήκης του Δικτύου, η οποία επισκέπτεται τα Κέντρα Φιλοξενίας (επιπλέον των επισκέψεών της σε πλατείες, σχολεία κλπ).
*Χρηματοδότηση: Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

28. ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΑΠΟΔΗΜΗΤΙΚΑ ΠΟΥΛΙΑ» – ΔΙΔΙΚΤΥΑΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ «ΠΙΚΡΑΛΙΔΑ»
Το Δίκτυο συνεχίζει και επεκτείνει τη δράση που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2016 στο Κέντρο Φιλοξενίας προσφύγων Σχιστού με την έκδοση εφημερίδας («Αποδημητικά πουλιά») και την παραγωγή διαδικτυακών ραδιοφωνικών εκπομπών (Web Radio «Πικραλίδα»).
Έφηβοι προσφυγές, μετανάστες, αλλά και Έλληνες, με την ενθάρρυνση και στήριξη του Δικτύου, δημιουργούν τις δικές τους ραδιοφωνικές παραγωγές και τη δική τους εφημερίδα. Οι ραδιοφωνικές εκπομπές φιλοξενούνται στη Διδικτυακή Πλατφόρμα European School Radio, ενώ η εφημερίδα φιλοξενείται κάθε περίπου δύο μήνες σαν ένθετο στην Εφημερίδα των Συντακτών. Και οι δύο δράσεις εντάσσονται στην προσπάθεια του Δικτύου να δημιουργήσει ερεθίσματα και να ενισχύσει τις δεξιότητες των εφήβων αλλά και να τους ενθαρρύνει να εκφραστούν ελεύθερα. Επιπλέον αποτελεί προσπάθεια γεφύρωσης της απόστασης μεταξύ των ανθρώπων που ζουν στις δομές φιλοξενίας και της ελληνικής πραγματικότητας.
Με τη συνεργασία της UNICEF η εφημερίδα και το ραδιόφωνο είναι πλέον τετράγλωσση (ελληνικά, φάρσι, αραβικά, αγγλικά) ενώ σύντομα θα ενταχθούν και έφηβοι που μιλούν urdu.
Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα της εφημερίδας και του web radio στοχεύουν *στην ενίσχυση και το διάλογο στο εσωτερικό της κοινότητας των κέντρων φιλοξενίας προσφύγων και στην προετοιμασία της επικοινωνίας με τον έξω κόσμο *στην ενημέρωση και πληροφόρηση των εφήβων σχετικά με την κοινωνική και πολιτισμική ευρωπαϊκή και ελληνική πραγματικότητα *στην κοινωνικοποίηση τους και στην ελεύθερη έκφραση μέσα από τη συμμέτοχη σε συναντήσεις, συζητήσεις, και επισκέψεις κοινωνικού, πολιτισμικού, αθλητικού και καλλιτεχνικού χαρακτήρα με τη συμμέτοχη Ελλήνων *στην έναρξη διαδικασιών ενσωμάτωσης μέσα από την επικοινωνία και τη γνωριμία τους με Έλληνες συνομήλικους και ομάδες κοινών ενδιαφερόντων *στην καταπολέμηση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού.

29. MUNDIAL
To Mundial είναι μια καινούργια πρόταση του Δικτύου, η οποία χρησιμοποιεί το ποδόσφαιρο ως μέσο ευαισθητοποίησης στο ζήτημα της μετανάστευσης αλλά και ένταξης των παιδιών-προσφύγων. Σκοπός είναι να αξιοποιηθεί η σχέση που έχει το Δίκτυο με την εκπαιδευτική κοινότητα και την εμπειρία από τη διοργάνωση ποικίλων αθλητικών δραστηριοτήτων. Με αφορμή τη διεξαγωγή του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου (καλοκαίρι 2018 στη Ρωσία) θα διοργανωθούν επισκέψεις σε σχολεία και μαζί ένα τουρνουά ποδοσφαίρου με τη συμμετοχή σχολείων τόσο ελληνικών όσο και ξένων καθώς και παιδιών-προσφύγων. Η δράση αυτή, μέσα από τον διάλογο και τη διεξαγωγή ποδοσφαιρικών συναντήσεων, θα φέρει κοντά παιδιά διαφορετικών εθνοτήτων.
Στόχοι: η ένταξη των προσφύγων, η εισαγωγή στην έννοια της διαφορετικότητας, η καταπολέμηση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού και το καλό ποδόσφαιρο